abonneren

Een goed begin

Een goed begin

doorGerben Bruins op20 juni 2018

Foto doorAndré Karwath

...je moet dus maar gewoon ergens beginnen. Al jaren ben ik bezig met het gebruiken van persoonlijke verhalen om maatschappelijke en organisatieverandering te faciliteren. ‘Oh, dus je doet aan storytelling?’ Eh, ja en nee. Het komt erop neer, en het hoge woord moet er maar eens uit, ik ben niet goed in verhalen vertellen. Waar ik wel goed in ben? Luisteren.

In plaats van storytelling, gaat mijn werk vooral over storylistening. Vertellen en luisteren zijn nauw aan elkaar verbonden. Zonder het één, heeft het ander geen zin. Toch zie je in veel organisaties, sterker nog bij veel mensen, dat zij het moeilijk vinden om daadwerkelijk te luisteren. Belangrijke aspecten van luisteren zijn oprechte aandacht, stilstaan en je eigen oordelen uitstellen. Precies zaken die in een professionele context vaak ondergeschoven kindjes zijn.

In mijn werkzame leven als onderzoeker en adviseur heb ik keer op keer gemerkt hoe belangrijk het is om tijd in te ruimen om daadwerkelijk naar elkaar (klanten, collega’s, werknemers) te luisteren en te reflecteren op de vraag: waar zijn wij nou eigenlijk mee bezig? Dragen onze dagelijkse werkzaamheden en opvattingen bij aan dat wat we willen? Of zijn we zo bezig met onze vaste ideeën over taken, verantwoordelijkheden, targets en afspraken dat we de werkelijke bedoeling uit het oog zijn verloren?

Vertellen en luisteren inzetten in organisaties helpt bij het vinden van een gezamenlijke bedoeling. Persoonlijke ervaringen zijn hierbinnen vehikels om individuele en collectieve behoeften met elkaar te verbinden.

Tsja, en dan is het schrijven van een nieuwsbrief of blog toch andere koek: vooral zenden. Daar sta je dan met je luisterende kwaliteiten. Keer op keer uitgesteld. Maar, één ding heb ik afgelopen jaren zeker geleerd. Op een gegeven moment is het goed om gewoon te beginnen. Daarna komt de rest (min of meer) vanzelf. Hoop je dan.

Wellicht goed om te weten: we hebben het niet helemaal aan het toeval overgelaten. Geheel in stijl hebben we de afgelopen maanden de randvoorwaarden gecreëerd om een mooie nieuwsbrief te laten ontstaan. Iedere 2 a 3 weken moet er immers wel wat moois op te plank liggen.
Én, we gaan niet alleen maar zenden. We horen graag reacties van onze lezers. Feedback, verhalen, ideeën en input voor nieuwe nieuwsbrieven zijn altijd welkom.

Heb jij ideeën en inspiratie voor in onze nieuwsbrief? Kom ze delen onder het genot van en kop koffie óf mail ons via info@vertelmaatschappij.nl.

Vond je dit leuk?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Ontvang maximaal 2 keer per maand op woensdag nieuwe brandstof om weer even vooruit te kunnen.

Ja, ik schrijf me in!

OverGerben Bruins

foto vanGerben Bruins

Gerben is de specialist op het gebied van narratief onderzoek. Maar zijn interesses gaan een stuk verder. Het begint altijd bij de vraag wat mensen beweegt, hoe zij de werkelijkheid zien en hoe individuen zich tot het grotere geheel verhouden. Om vervolgens terug te keren tot de vraag: hoe kan je mensen en organisaties helpen betekenisvolle bijdragen te leveren?