De narratieve cyclus beschrijft de fasen die je doorloopt voor een narratief traject. Het model is losjes gebaseerd op de vijf fasen die in appreciative inquiry worden gebruikt, maar wij houden het bij vier. We behandelen ze hieronder kort.
Definitiefase
De eerste fase is de definitiefase. Wij zien de definitiefase als een integraal onderdeel van een narratief onderzoekstraject. Bij voorkeur werken we in deze fase samen met een divers kernteam met mensen uit de organisatie én de doelgroep.
Vertellen&Luisteren
De tweede fase is de Vertellen&Luisterenfase. Dit is de centrale fase: de mensen waar het om gaat aan het woord laten. Bij narratief onderzoek staan de dagelijkse ervaringen van de doelgroep in hun eigen woorden centraal.
Deelnemers delen hun persoonlijke ervaring in hun eigen woorden, zo lang of kort als zij willen. Vervolgens beantwoorden zij enkele gesloten vragen over het verhaal en over zichzelf.
Betekenisgeven&Leren
In de derde fase van een narratief traject, bekijken we alle verhalen en antwoorden op de vragen over het verhaal en achtergrondgegevens van de deelnemers bij elkaar en gaan we op zoek naar patronen in deze data.
We hanteren hierbij een iteratief proces dat erop gericht is zo open mogelijk naar de verhalen te kijken en van daaruit toe te werken naar verschillende perspectieven. Dit proces heet de catalyse.
Dit proces kunnen wij als onderzoekers geheel onafhankelijk uitvoeren. Er is ook veel voor te zeggen om dit in één of enkele workshops met betrokkenen uit de organisatie en de doelgroep te doen.
Ontwikkelen&Creëren
Nadat de belangrijkste inzichten en perspectieven uit de catalyse naar voren zijn gekomen is het tijd om te kijken wat dit betekent voor de organisatie. Dit doen we tijdens de Ontwikkelen&Creëren fase. In deze fase gaan we kijken hoe we de perspectieven van de doelgroep en de doelen van een organisatie met elkaar kunnen verbinden en elkaar kunnen laten versterken.
Dit is geen kwestie van pasklare antwoorden, maar een proces van experimenteren, uitproberen en blijven luisteren. Daarom noemen we het ook de narratieve cyclus: als organisatie moet je blijven luisteren naar de mensen waar het om gaat.
Mogelijk ook interessant: waarom noemen jullie het ook wel grootschalig luisteren? en wat is narratief onderzoek?
Voorbeelden? Bekijk ons portfolio.
Vond je dit leuk?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Ontvang maximaal 2 keer per maand op woensdag nieuwe brandstof om weer even vooruit te kunnen.
Ja, ik schrijf me in!