De Vertelmaatschappij is gespecialiseerd in participatief narratief onderzoek (PNO). De methode is ook bekend onder de naam Participatory Narrative Inquiry (PNI).
Door gebruik te maken van participatief narratief onderzoek stelt de Vertelmaatschappij persoonlijke ervaringen van mensen centraal bij maatschappelijke- en organisatievraagstukken.
De essentie van een narratief traject is 'laat de mensen waar het om gaat aan het woord, sta jezelf als organisatie toe hiernaar te luisteren en gebruik deze input voor verdere ontwikkeling'.
Qua ontwikkeling betekent dit ook een andere aanpak: geen top-down implementatie van een vooraf bedacht systeem, maar een gezamenlijke bottom-up ontwikkeling vanuit randvoorwaarden. Deze bottom-up ontwikkeling kan het beste als een organisch ontwikkelingsproces worden gezien.
Een narratief onderzoek is niet per definitie participatief. De Vertelmaatschappij vindt de P van PNO heel belangrijk. Wij streven in onze trajecten altijd naar zo veel mogelijk participatie en betrokkenheid van zowel de doelgroep als de klant in alle fasen van het onderzoek.
Narratief onderzoek kan je vanuit 3 invalshoeken inzetten: 1) het ophalen van inzichten in de belevingswereld van de doelgroep (onderzoek), 2) het luisteren naar de mensen in je organisatie (inclusiviteit) én 3) het betrekken van de mensen bij het ontwikkelen je organisatie (participatie). Vaak vindt narratief onderzoek op alle drie de vlakken plaats. Het is goed om te bedenken wat voor een vraagstuk de primaire nadruk heeft.
Mogelijk ook interessant: waarom noemen jullie het ook wel grootschalig luisteren? en de narratieve cyclus
Vond je dit leuk?
Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief! Ontvang maximaal 2 keer per maand op woensdag nieuwe brandstof om weer even vooruit te kunnen.
Ja, ik schrijf me in!